Aktuálně

Kamiony objíždějí mýto. Obce jim vyhlásily boj

4. 1. 2011

 

 

Kamiony objíždějí mýto. Obce jim vyhlásily boj
MF DNES, 4. ledna 2011 0:00
Od Nového roku platí kamiony na dálnicích o čtvrtinu vyšší poplatky. Za jeden kilometr i devět korun. Policie se zaměřila na kontrolu nákladních aut, která dálnice objíždějí přes vesnice. Obce volají po rozšíření mýta na všechny silnice.
VESTEC Na dálničním okruhu u Prahy stojí u sjezdu na Vestec v odstavném pruhu polský kamion. Řidič má v mrazivém větru zabořené ruce v kapsách a nervózně vykračuje podél náklaďáku. Čeká, až mu z české pobočky jeho firmy přivezou 10 tisíc korun. Chtějí je od něj policisté - právě totiž neprošel kontrolou. „Neměl v pořádku dokumenty,“ vysvětluje policista sedící u přenosného počítače v policejní dodávce. Aby mohl pokračovat, musí zaplatit kauci. To proto, aby se nevyhnul správnímu řízení, do kterého jej policisté právě poslali.
„Je to cizinec, tak aby se sem vrátil,“ dodává policista.
Právě na řidiče kamionů se včera zaměřily policejní hlídky. Vyrazily hlavně na silnice nižších tříd, kde se očekává nápor kamionů objíždějících dálnice. Od Nového roku se o čtvrtinu zvýšilo mýtné pro nákladní auta a dopravci se mohou snažit zpoplatněným úsekům vyhnout, aby ušetřili.
Nikdo jim sice nemůže zakázat jezdit mimo dálnice, ale policisté jim mohou cestu „znepříjemnit“.
V okolí Prahy policie obsadila i dálnice a kontrolovala na nákladních vozech vše - technický stav, povinné přestávky řidičů, nebo zda před jízdou nepopíjeli alkohol.
Platí i devět korun za kilometr
Dvoučlenná hlídka u Vestce kamiony zastavuje zdánlivě náhodně. Ale o tom, kdo nakonec zůstane stát u svodidel, prý rozhodují daná pravidla. Jeden policista totiž blížící se kamiony sleduje dalekohledem. „Když to nějakou dobu děláte, tak máte v oku, koho zastavit. Zdálky poznáte, v jakém je auto stavu, jestli je řidič připoutaný, jestli má tachograf,“ říká policista. Hlídka zastavuje nákladní tatru. Šofér se moc nezdrží, po několika minutách ho propouštějí. „Jen ať nás kontrolujou. Když máte všechno v pořádku, tak se nemáte čeho bát,“ nezlobí se na policisty řidič. Prý ho policisté zastavují zhruba jednou za tři měsíce.
Kamiony jsou zvláště v zimě podle mnoha lidí pohromou. Kloužou, ucpávají úzké silnice lemované sněhovou bariérou, otřesy poškozují domy. A po zdražení mýtného lze očekávat, že se situace ještě zhorší. Nově platí nejtěžší kamiony i přes 9 korun za ujetý kilometr, a to je může z dálnic vyhnat.
Obce se spojily a bojují
Stovka obcí proto před několika dny sepsala memorandum, které má zatěžování silnic zabránit. „Za deset let vzrostly výkony nákladní dopravy o polovinu. Cenou za intenzivnější dopravu jsou poškozené vozovky, větší riziko nehod, hluk, znečištěné ovzduší,“ píše se v memorandu.
Obce také sestavily interaktivní mapu Česka, v níž jsou vyznačeny největší problémy spojené s kamiony. Například v Zubrnicích nedaleko Ústí nad Labem si stěžují na to, že jim otřesy ničí skanzen.
„Objíždění zpoplatněných úseků lze omezit jedině rozšířením mýta na celou silniční síť. Zlepší se život obyvatel i řidičů a také se sníží míra poškození silnic,“ říká Aleš Kuták z Dopravní federace, která memorandum zaštiťuje.
Ministerstvo dopravy s rozšířením mýtného imimo dálnice počítá, ale ještě to potrvá. Prozatím chce dopravce nalákat na železnici. „Železniční dopravní cesty pro nákladní přepravu budou zlevněny dokonce až o padesát procent,“ přislíbil před Vánocemi ministr dopravy Vít Bárta.
***
FAKTA
Nákladní auta Jaké škody kamiony způsobují Jeden kamion způsobí na vozovce stejnou škodu jako 16 tisíc osobních aut. Kamiony nad 12 tun se podílejí na opotřebení silnic ze tří čtvrtin. Jak vysoké platí mýtné Záleží na tom, kolik náprav má, v jaké je emisní třídě a také kdy jede - v pátek odpoledne se platí víc. Čtyřnápravový kamion ve špičce zaplatí za kilometr až 9,45 Kč. Vůz se dvěma nápravami a nízkými zplodinami v jiné dny 1,67 Kč. Mýtné se letos zvýšilo o čtvrtinu. Kdo co požaduje Obce žádají rozšíření mýtného na všechny silnice. Dopravci snížení spotřební daně na naftu o 2,50 Kč/litr, zrušení vyšší páteční sazby a zavedení množstevní slevy.
„Objíždění zpoplatněných úseků lze omezit jen rozšířením mýta na celou silniční síť.“ Aleš Kuták Dopravní federace
Autor:
  • Petr Švec

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy