Aktuálně

Ministr Ťok: Řízení musíme zjednodušit a dálnice stavět rychleji. Resortu škodí časté výměny politiků

25. 4. 2016

Podle ministra dopravy se i přes potíže s plánováním staveb bude letos pracovat na 115 kilometrech dálnic, loni to bylo zhruba o čtyřicet méně.

Stavbu českých dálnic může podle současných pravidel zablokovat úplně každý. Tvrdí to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). A nemusí to být jen ekologičtí aktivisté, stačí i rozhádané a pomalé úřady.

"Dopravní stavby brzdí například i spory ministerstev o kompetence. Příkladem je stavební zákon, který je zaparkovaný v legislativní radě vlády a existuje k němu třicet připomínek různých resortů," popisuje ministr dopravy jeden z hlavních problémů, proč se v tuzemsku nedaří stavět důležité silnice podobně rychle jako v jiných zemích. A místo pěti let je potřeba i víc než dvojnásobek času.

Ministr by proto stavební řízení nejraději zjednodušil tak, aby ho nebylo možné zablokovat v mnoha různých fázích jako dosud. Ideálně by spojil územní a stavební řízení do jednoho celku a právě v něm by se vypořádaly připomínky odpůrců. "Pak bychom stavěli rychleji," řekl Ťok na pondělním Žofínském fóru, které se věnovalo dopravnímu stavitelství v Česku. Podle Ťoka je to ale debata až pro příští vládu.

Ministr upozornil i na nové podmínky archeologických průzkumů, které nejenže přípravy zdržují, ale i prodražují. Zatímco bádání historiků na severočeské D8 stálo přes 30 milionů korun, plánované zkoumání dějin na východočeských D11 a D35 vyjde zhruba na 1,2 miliardy korun a bude trvat přibližně rok.

Podle Ťoka se i přes potíže s plánováním staveb bude letos pracovat na 115 kilometrech. To je zhruba o čtyřicet kilometrů více než v loňském štědrém roce, kdy se kvůli končícímu dotačnímu období prostavělo rekordních 91 miliard korun. Letos to bude zhruba o dvacet méně.

Prezident svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš poukázal na propad objemu zakázek pro české stavaře v posledních sedmi letech. A letos to podle něj nebude optimističtější. Za první čtvrtletí letošního roku klesly o třetinu.

Jako hlavní příčinu propadu Matyáš označil absenci strategií, co se má stavět přednostně, nebo nestabilní rozpočty. Jednou peníze jsou, podruhé ne. Podnikatelům vadí i časté výměny politiků.

"To střídání je děsivé, zejména na ministerstvu dopravy. Nepřispívá to tvorbě koncepcí," řekl Matyáš.

Dan Ťok, který je druhým ministrem dopravy této vlády a v úřadu je rok a půl, považuje nářky stavařů za hysterii. "Podařilo se nám segment oživit," tvrdí Ťok.

Ministr navíc stále věří, že dokáže u některých projektů vyřešit i současné potíže s EIA – propadlé posudky vlivu na životní prostředí, kvůli kterým téměř u stovky staveb za 130 miliard korun hrozí, že na ně Brusel nedá evropské dotace. Jde o posudky zpracované před vstupem Česka do EU.

"U některých projektů snad ještě najdeme rychlejší cestu a nebudeme muset opakovat EIA," řekl Ťok. Přesto už se ale jeho úřad připravuje na to, že posudky nechá vypracovat znovu bez ohledu na konečné stanovisko EU. Ministr nechce ztrácet čas a raději oželí peníze vynaložené za dva posudky, než aby ztratil dotace.

Zítra bude tuto strategii vysvětlovat poslancům hospodářského výboru. Podle Ťoka se navíc u staveb nebude začínat od nuly. U některých projektů už je vydané stavební povolení a paralelně budou pokračovat výkupy pozemků, zatímco ministerstvo životního prostředí bude pracovat na nové EIA. Ačkoliv se hovoří o zdržení dvou až tří let, první nové posudky by mohly být hotové ještě letos.

Ministerstvo životního prostředí podle Ťoka tvrdí, že pokud dostane včas podklady, vydá nový posudek do půl roku. Ťok to otestuje na stavbě D49 z Hulína do Fryštáku. "Dokumentaci předáme do léta. Bude to zkouška fungování státní správy," řekl Ťok. Ministr současně hledá cestu, jak se u těchto staveb obejít bez evropských dotací a financovat je z národních peněz. A dotace pak využít na jiné dopravní projekty.

Článek vyšel 25.4.2016 v Hospodářských novinách:
http://archiv.ihned.cz/c1-65265570-ministr-tok-rizeni-musime-zjednodusit-a-dalnice-stavet-rychleji-rezortu-skodi-caste-vymeny-politiku?

Autor: Petr Koděra

 

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy