Aktuálně

Rozšíření mýta na menší silnice je opět ve hře

30. 11. 2011

 

PRAHA - Ministr dopravy Pavel Dobeš oprášil myšlenku na rozšíření mýta pro nákladní auta na silnice prvních tříd a vybrané silnice nižších tříd. Obnovil proto jednání s kraji. Začíná tak nové kolo „handrkování“, které silnice zpoplatnit a které ne, na jehož konci by podle Dobešových představ mělo být výběrové řízení na dodavatele systému.
„Když všechno půjde tak, jak má, můžeme tendr vypsat v prvním čtvrtletí roku 2012,“ řekl LN Dobeš. Tendr nebude říkat, jakou technologií bude mýto rozšířeno, stačí, aby vítěz splnil požadavky ministerstva.

„Chceme, aby technologie uměla mýtný systém na silnicích nižších tříd, druhá věc je, že tam bude menší podíl pro provozovatele systému na investici a provoz. V minulosti jsme se pohybovali někde kolem 50 procent, nyní jsme na 35 procentech. Chci, abychom se pohybovali okolo 20 procent,“ tvrdí ministr.

Jedním z hlavních kritérií je, to avizoval už jeho předchůdce Vít Bárta, cena. Aktuální plán ministerstva je rozšířit výběr mýtného o zhruba 3800 kilometrů silnic I. tříd a vybraných silnic II. a III. tříd.

Peníze by se nevybíraly uvnitř obcí. Podobný plán měl i exministr Bárta. Jednání s kraji však skončila s Bártovým odchodem, jeho nástupce Radek Šmerda dal celý tendr k ledu. Přesněji, uvažoval maximálně o tom, že se výběr mýta rozšíří jen na silnice prvních tříd.

„Tato varianta nás vyděsila, protože by to znamenalo přesun kamionové dopravy na silnice nižších tříd,“ řekl LN hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Ministr Dobeš se chce vrátit do Bártových kolejí a dohodnout se s kraji i na „dvojkách“. „Komunikujeme s kraji, aby nám předávaly seznamy komunikací druhé třídy, které chtějí zpoplatnit a které by mohly být objízdnými trasami dálnic,“ tvrdí Dobeš.

Kraje však tvrdí, že o ničem nevědí. „Na žádné jednání nás ministerstvo nepozvalo,“ reaguje Petr Navrátil, náměstek pro dopravu Karlovarského kraje. „Slyšel jsem, že jednání obnovena být mají, ale zatím nevím o tom, v jakém rozsahu a kdy,“ přidává se hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola.

Hejtmani by chtěli jednat nejen o rozsahu, ale i způsobu zpoplatnění. „Máme na jednání s panem ministrem velký zájem, bojíme se nejhoršího. Zajímá nás i způsob zpoplatnění. Nechceme rozhodně mýtné brány,“ tvrdí hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. Mýtné brány však nechce ani Dobeš.

„Pokud by na tolika kilometrech měly být mýtné brány, znamenalo by to obrovský problém kvůli nutnosti stavebního povolení. To by musely vydávat kraje, a ty nemají zájem to povolovat ani prodávat pod branami pozemky,“ říká ministr.

Kolik kilometrů nakonec bude zpoplatněno a kdy se stihne tendr vypsat, bude podle Dobeše záviset ve velké míře na jednáních s kraji. Jednání jsou však zřejmě velmi selektivní. „Pokračuje se v jednáních, ale zatím nemáme průlomovou změnu. Každý kraj k tomu přistupuje jinak, je třeba najít ideální kombinaci efektivnosti výběru a zároveň ochrany před objížděním,“ říká Milan Dont z odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy.

Rozšíření mýta je po technické stránce připraveno. Stávající provozovatel mýta, firma Kapsch, dokončuje testování hybridního systému, tedy kombinace mýtných bran a satelitního výběru. „Technicky je český mýtný systém na rozšíření do regionů otestován a připraven,“ říká generální ředitel Kapsche Karel Feix.

 

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy