Aktuálně

SŽDC tají malé zakázky za miliardy. Za zveřejnění chce desítky tisíc korun

31. 12. 2014

Ministr dopravy Dan Ťok slibuje maximální transparentnost ve svém resortu, jedna z jeho největších podřízených organizací ale začala dělat úplný opak. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), kterou ročně na zakázkách protečou desítky miliard korun, komplikuje přístup veřejnosti k přehledům uzavřených smluv. Za dokument, který jiné organizace vydávají běžně zdarma, požaduje desítky tisíc.

MF DNES zažádala SŽDC podle zákona o svobodném přístupu k informacím o přehled všech zakázek nad 300 tisíc korun uzavřených od letošního září. Stejný přehled i za delší období poskytovala SŽDC dosud běžně zdarma, stejně jako ho dosud poskytuje Ředitelství silnic a dálnic. SŽDC ale nově za přehled požaduje přes 25 tisíc korun. Jde přitom o údaje za necelé tři měsíce. Podle správců železnice si totiž sestavení takového přehledu vyžádá 77 hodin úřednické práce, kterou si cení na 325 korun za hodinu. (Měsíční plat úředníka by se v tom případě měl pohybovat na úrovni 52 tisíc korun.)

„S takovou výší poplatku jsme se nikdy nesetkali. Maximálně šlo o tisíce korun například za vydání detailů k zadávací dokumentaci. Toto je velmi nestandardní, tak velká organizace by sama měla mít přehled o svých zakázkách,“ říká Martin Kameník ze sdružení Oživení, jež se problematice dlouhodobě věnuje.

Veřejnost může získat přehled o zakázkách SŽDC zdarma, jen pokud jde o zakázky, které jdou přes věstník veřejných zakázek nebo je SŽDC zveřejní na svém profilu zadavatele. Zcela utajené jsou však zakázky malého rozsahu, kterými přitom v dopravě ročně protečou miliardy korun. Jde o stavební zakázky do šesti milionů korun a služby do dvou milionů korun, především menší opravy a údržbu tratí. Dřívější zaslané přehledy ukazují, že právě většina zakázek na SŽDC je malého rozsahu, často přesně u limitu. V případě takových zakázek stačí oslovit několik firem, které o sobě mohou vědět. Právě proto chce ministr dopravy i tyto smlouvy začít zveřejňovat.

Šéf komunikace SŽDC Tomáš Drvota se ohrazuje, že jeho podnik nehledá žádnou kličku v zákoně, jak informace nevydat. „SŽDC patří mezi organizace, které se snaží o maximální míru transparentnosti v komunikaci s veřejností. S nárůstem počtu žádostí, a zejména pracností jejich zpracování jsme však nuceni přistoupit k opatřením, která nám zákon umožňuje a která alespoň částečně kompenzují práci úředníků nad rámec jejich standardních povinností,“ řekl Drvota.

Zdroj: Mladá fronta DNES, 31.12.2014, autor: Jan Sůra

Úvod | Mapa obcí | O nás | Témata | Aktuality | Publikace | Kontakt

© dopravnifederace.cz / webdesign: gingercandy